Politička se paradigma mijenja, koalicije će u budućnosti sve više biti programatske, a sve manje ideološke. Svima nam je u interesu boljitak građana, veći standard i zaštita nacionalnih interesa, a na tom su tragu moguće različite kombinacije uz jasnu ulogu HDZ-a, koji će još dugo biti vodeća snaga u Hrvatskoj. Što se HDZ-a tiče, na čelu s Plenkovićem, kontinuirano pobjeđujemo na izborima i imamo povjerenje birača, što se vidi po visokom rejtingu i podršci politici desnog centra. HDZ-ova Vlada rješava probleme koji kao da su samo čekali baš nju da izađu iz svih mogućih ormara! - istaknuo je, između ostalog, ministar unutarnjih poslova dr. sc. Davor Božinović u opširnom razgovoru za Večernji list (tjedni prilog Obzor).
Intervju donosimo u cijelosti, skupa s uvodom novinarke Ive Puljić-Šego:
S Davorom Božinovićem, ministrom unutarnjih poslova, razgovarali smo o resornim, ali i političkim, HDZ-ovim temama s obzirom na to da je jedan od najbližih suradnika premijera Andreja Plenkovića. Smatra da su svi problemi čekali ovu Vladu da izađu iz ormara i da ova Vlada nema nijedno lagano pitanje, ali da se zna nositi s problemima. Donedavno je bio premijerov šef kabineta.
Novi ste ministar unutarnjih poslova i vrlo brzo ste se našli u kriznoj situaciji s požarima u Dalmaciji. Imate li već ideja kako poboljšati sustav i je li u splitskom požaru sve odrađeno „by the book“?
Siguran sam da je intervencija vatrogasaca bila pravodobna i da su postupili prema protokolima. Upućena je pomoć i vojske i policije. Osobno sam svjedočio da su ekipe na terenu bile suočene s naletima orkanske bure koja je nestalnošću smjera te velikom brzinom širila požar, nisu mogli letjeti kanaderi, a nepristupačan teren otežavao je gašenje požara. Njihova velika hrabrost i požrtvovnost koju sam vidio na terenu vrijedna je svake hvale. Područja poharana požarom po cijeloj Dalmaciji obišao sam i prošli vikend s ravnateljem Državne uprave za zaštitu i spašavanje. Ne treba zanemariti da protupožarna sezona još traje, a sveobuhvatnim pregledom postojećeg stanja sustava bit će potrebno detaljno analizirati opcije koje bi vodile daljnjim kvalitetnim rješenjima. Pri tome držim nužnim jačanje suradnje s lokalnom samoupravom i pronalaženje modela kvalitetnog financiranja i opremanja vatrogastva.
Ravnatelj DUZS-a rekao je da komunikacija te službe prema državnom vrhu nije bila najbolja. Dakle, u tom dijelu će se sustav zaštite i spašavanja popravljati?
Svakako ćemo raditi na boljoj koordinaciji i integraciji stručnih službi koje se trebaju suočavati s tim izazovima. Model integralne holističke zaštite od požara koji sam vidio u Šibeniku, a koji se djelomično financira europskim sredstvima, primjer je dobre prakse. Ondje se zajednički rad djelatnika županijskog vatrogasnog operativnog centra i centra 112 pokazao vrlo funkcionalnim jer omogućava precizno informiranje, bržu reakciju, a krajnja mu je svrha primijeniti skup mjera za prevenciju i implementaciju učinkovita sustava nadzora nad šumskim požarima.
Hrvatska je suočena s presudom Suda EU prema kojoj su migranti kroz Hrvatsku „metodom šalji dalje“ na teritorij EU ušli nezakonito jer nisu bili registrirani u RH te bi mogli biti vraćeni u Hrvatsku.
Ta presuda neće rezultirati povratkom migranata u Hrvatsku, i to je najvažnije.
Zašto ste uvjereni da neće?
Postoji i presuda u predmetu Mengesteab protiv Savezne Republike Njemačke na kojoj mi temeljimo tu procjenu, odnosno na proteku vremena od nezakonitih ulazaka migranata na teritorij država članica EU.
To bi bila kao svojevrsna zastara?
Može se i tako reći.
Jesu li, po vašem mišljenju, tadašnji premijer Milanović i tadašnji ministar unutarnjih poslova Ostojić pogriješili što su propuštali migrante, praktički bez kontrole, kroz Hrvatsku?
Ne bih se referirao na ono što je bilo, Vlada je jasno poslala poruku da nema straha od povratka migranata.
Raspisali ste natječaje za čelne pozicije u policijskom sustavu. Je li to čistka kadrova koje je postavio bivši ministar Ranko Ostojić s obzirom na to da Mostov ministar Orepić nije radio prevelike rošade u MUP-u?
U ponedjeljak je raspisan interni natječaj za načelnice ili načelnike 18 policijskih uprava, tri pomoćnice ili pomoćnika glavnog ravnatelja policije, načelnice ili načelnike Uprave u Ravnateljstvu policije, rukovoditelja Uprave policije, Uprave kriminalističke policije i Uprave za posebne poslove policije, dvije zamjenice ili zamjenika glavnog ravnatelja policije (za opću sigurnost i za kriminalitet). Nije riječ o čistki kadrova, već o tome da rukovoditeljima u rujnu ove godine istječe petogodišnji mandat na koji su izabrani 2012. godine. Povjerenstvo koje sam imenovao imat će odgovornu zadaću, napravit će rang-listu kandidata koju će dostaviti glavnom ravnatelju policije, a on ministru predlaže kandidate za imenovanje na petogodišnji mandat. U listopadu ove godine istječe mandat i za 184 načelnika policijskih postaja. Za sva ostala rukovodeća radna mjesta nema ograničenog mandata i ona će se popunjavati nakon što se ta radna mjesta isprazne. Siguran sam da će se na natječaj javiti stručni i kvalitetni ljudi i da ćemo zajedno graditi budućnost hrvatske policije.
Smatrate li da je policijski sustav ispolitiziran? Tomislav Karamarko nije s Mostom mogao izaći na kraj da se iz tog sustava s čelnih pozicija „pročiste“ kadrovi Ranka Ostojića i SDP-a.
U Hrvatskoj moramo prije svega jačati institucije i ovo je upravo način kako to učiniti. Ljudi koji budu odabrani na natječajima koje smo raspisali imat će dulji mandat nego što je mandat ove Vlade. Ja nisam nikoga smijenio, nego su istekli mandati. Načelnik Uprave granične policije, primjerice, nedavno je imenovan, načelnik Policijske uprave splitsko-dalmatinske imenovan je lani, i oni nisu obuhvaćeni ovim natječajem. Sustav natječaja i jasnih vremenskih mandata najbolji je doprinos neovisnom radu institucija.
Vlada je u četvrtak i formalno razriješila glavnog ravnatelja policije Marka Srdarevića i on je bio izabran na natječaju, ali ipak odlazi.
Nas smo dvojica zaista dobro surađivala, ali on je iznio osobne razloge zbog kojih je tražio prestanak mandata. Saslušao sam te razloge i prihvatio ih. On je iskusan profesionalac, dobar policajac i za njega sigurno ima mjesta u sustavu. To će mjesto biti u skladu s njegovim prijedlogom. Jučer sam poslao tekst natječaja Ministarstvu uprave kojim raspisujemo natječaj za novog glavnog ravnatelja policije.
Bilo je interpretacija da ste vi od Srdarevića tražili da on tobože zatraži razrješenje koje ćete vi onda prihvatiti?
On je otvorio to pitanje. Prihvatio sam njegove razloge i to je cijela priča.
Kako ste odlučili da baš Dubravko Novak rukovodi natječajima?
Po logici stvari, to je morao biti iskusan čovjek, čovjek iz sustava i onaj koji se ne kandidira na natječaju. Novaka se sjećam još iz 90-ih godina, smatram da je riječ o osobi koja je dobar izbor i koja će kvalitetno obaviti taj posao.
Je li samo percepcija da je u posljednje vrijeme bilo znatno više uhićenja zbog prijetnji na Facebooku ili se, zaista, pooštrilo sankcioniranje objava s prijetećim sadržajem?
Broj takvih djela na razini je proteklih godina, što govori da je riječ o percepciji. Policija radi i ima obvezu postupati sukladno zakonu, što znači da mora reagirati kad su u pitanju ozbiljne prijetnje životu i integritetu osobe. Činjenica da su internet i društvene mreže lako dostupne ne opravdava nikoga da putem njih čini kaznena djela. Banaliziranje ozbiljnih prijetnji ili drugih djela za nas nisu opcija. Izražavanje mišljenja i kritika uvijek će biti dopušteni, ali ugrožavanje sigurnosti ne. Ne samo policijsko postupanje već i posljednje odluke pravosuđa jasno govore tome u prilog. Ono na čemu će hrvatska policija raditi i radi jest dosljedno i ujednačeno postupanje svih policijskih uprava na području cijele Hrvatske.
Kako komentirate intervencije zbog vrijeđanja policije na Facebooku, je li to bilo nužno?
Složit ćete se da vrijeđanje policijskih ili bilo kojih drugih službenika nije primjereno, a ako je povezano s obavljanjem službenih radnji, predstavlja prekršaj za koji je propisana kazna po Zakonu o prekršajima protiv javnog reda i mira. Hrvatska je pravna država u kojoj svi građani uživaju zaštitu i vladavinu prava, a ako je ispunjena osnova za pokretanje prekršajnog, odnosno kaznenog postupka, on će se i provesti.
Kako policija dolazi do informacija o prijetnjama na Facebooku (ne mislim sada na one upućene premijeru jer to nadziru tajne službe, nego one „običnim ljudima“)? Postupate li samo po prijavama građana ili i policija nadzire društvene mreže, pa reagira?
Policija do tih informacija može doći na bilo koji način, nije nužno da to budu prijave građana.
Dakle, postoji određeni nadzor policije na društvenim mrežama?
Ne, ne postoji. Ali policija se brine o sigurnosti hrvatskih građana i u stvarnom i u virtualnom svijetu.
DORH u slučaju Agrokor provodi izvide, i njegov ravnatelj Dinko Cvitan rekao je da je to opsežan slučaj u kojem se koriste svi resursi. Pa je li DORH možda zatražio i pomoć policije u tim izvidima?
Prema mojim informacijama, istražiteljski tim policije i Županijskog državnog odvjetništva u Zagrebu dobro surađuju i već se nekoliko mjeseci provode izvidi čiji će rezultati odrediti daljnji tijek tog slučaja.
Osim što ste ministar, jedan ste od najbližih suradnika premijera Plenkovića. Je li promjena partnera (HNS umjesto Mosta) dugoročno dobra za HDZ?
Svaka stranka koja pokazuje političku zrelost i nacionalnu odgovornost dobra je opcija za HDZ i koaliciju. Pozitivno je da se u Hrvatskoj politici prešla granica po kojoj su se do sada sklapale koalicije. Naravno, ideologija je važan, ali ne i jedini čimbenik zbog kojeg se bavimo politikom. Ovakva događanja dobra su za normalizaciju odnosa na hrvatskoj političkoj sceni.
HNS se čini gotovo neprimjetnim u Vladi. Prijeti li HNS-u politička eutanazija nakon koalicije s HDZ-om? To je bila sudbina mnogih HDZ-ovih političkih partnera.
To sigurno nije interes HDZ-a, a siguran sam da će kolege iz HNS-a biti vidljivi u Vladi. Prostora svakako ima.
HDZ je trenutačno prejak u odnosu na sve druge stranke na političkoj sceni. Tko će vam na idućim izborima uopće biti partneri? Pitanje je što će HNS postići izađe li sam na iduće parlamentarne izbore?
Politička se paradigma mijenja, koalicije će u budućnosti sve više biti programatske, a sve manje ideološke. Svima nam je u interesu boljitak građana, veći standard i zaštita nacionalnih interesa, a na tom su tragu moguće različite kombinacije uz jasnu ulogu HDZ-a, koji će još dugo biti vodeća snaga u Hrvatskoj.
Ni za HDZ nije dobar ovako slab SDP. Nemate pravi politički korektiv.
SDP mi nije u fokusu. Što se HDZ-a tiče, na čelu s Plenkovićem, kontinuirano pobjeđujemo na izborima i imamo povjerenje birača, što se vidi po visokom rejtingu i podršci politici desnog centra. HDZ-ova Vlada rješava probleme koji kao da su samo čekali baš nju da izađu iz svih mogućih ormara.
Koliko je HDZ-u nezgodna pozicija to što većinu u Saboru drži Tomislav Saucha, protiv kojeg se vode procesi zbog izvlačenja državnog novca? Možemo li vjerovati da će istrage protiv Sauche biti po svim pravilima?
Istragu vodi DORH, na koji Vlada i HDZ sigurno nemaju nikakav utjecaj.
Zašto HDZ-ova većina nije pristala na SDP-ov zahtjev o osnivanju istražnog povjerenstva o Agrokoru? SDP je zbog toga blokirao izbor ustavnih sudaca.
SDP na blokadi izbora ustavnih sudaca nije dobio ni stručne ni političke poene.
Zašto se HDZ predomislio oko osnivanja istražnog povjerenstva za Agrokor?
Nije najbolja atmosfera u kojoj s jedne strane državne institucije, a s druge najviše predstavničko tijelo vode zasebne istrage. S tim da bi saborsko povjerenstvo ostalo bez učinka u smislu konkretnih rezultata istrage u ovom trenutku.
Agrokor je velik teret Vladi?
Ova Vlada nema nijedno lagano pitanje, ali je dosad pokazala i stručnost i znanje i žilavost da se nosi s brojnim pitanjima.
Pitanje je što će biti nakon isteka lex Agrokor; je li samo kupljeno vrijeme jer će kompanija ionako u stečaj?
Neće u stečaj, nego u restrukturiranje, a modele će predstaviti izvanredna uprava i Vladi i javnosti.
Zbog ponuđene ostavke ministra Krstičevića, od koje je ipak odustao, otvorilo se pitanje odnosa Banskih dvora i Pantovčaka. Ima li tu prostora za napredak ili je sve u redu?
Odnosi predsjednice i Vlade, odnosno premijera, dobri su, a ako ponekad i dođe do određenih nesporazuma, oni se brzo riješe. Svatko radi poslove iz svoje nadležnosti u interesu države i građana i ja tu ne vidim nikakav problem.