Saborski zastupnik (član saborskih Odbora za pravosuđe i Odbora za zakonodavstvo) Željko Fiolić za Jutarnji list je komentirao je niz eklatantnih kršenja zakona u MUP-u za vrijeme bivšeg SDP-ova ministra Ranka Ostojića te potrebu da se MUP profesionalizira i utvrdi odgovornost za sve nezakonitosti u protekle četiri godine.

Donosimo Fiolićeve ključne poruke:

O nepravilnostima u MUP-u

Tražili smo da Orepić poduzme nešto kako bi se uklonile nepravilnosti kojih je sustav MUP-a prepun. Ako on to ne želi napraviti, neka svoje mjesto prepusti onome tko želi. Mi smo jasno rekli da postoje nepravilnosti u MUP-u, čija je posljedica i ova velika nedavna pljačka. Ukazao sam, prije svega, na kadrovsku problematiku i politiku koju je vodio bivši ministar Ranko Ostojić i SDP te na koji su način bili postavljani SDP-ovi kadrovi, i to koristeći nezakonit institut naloga umjesto rješenja o imenovanju. Također sam ministru ukazao na službe, konkretno Ured za unutarnju kontrolu, koji bi trebalo reorganizirati i koristiti da bi se učinkovito utvrdile sve nepravilnosti i da bi Ministarstvo što kvalitetnije funkcioniralo. To je moja obveza prema građanima jer sam zastupnik, ali i prema kolegama u ministarstvu.

O SDP-ovu kadroviranju

Činjenica je da je Dolački prije dolaska SDP-ova ministra Šime Lučina bio suspendiran zbog teže povrede dužnosti, udaljen je iz službe, pa se onda za Lučinova mandata vratio u sustav, da bi sada, u vrijeme Ostojića, postao voditelj službe organiziranog kriminaliteta. Pri tome nije prošao kroz interni natječaj, izjavljena je žalba, nije dobio ni rješenje o rasporedu, nego je radio temeljem naloga. Dakle, protuzakonito s obzirom na to da nalog može trajati maksimalno 30 dana. Bilo je puno takvih slučajeva i na drugim radnim mjestima u MUP-u, ali i presuda na Upravnom sudu, u kojima je sud presudio o poništenju postavljanja na ta radna mjesta, pa su se ljudi mogli vratiti na svoje stare rukovodeće pozicije. Međutim, oni nisu dobili rješenja, nego su došli na niža radna mjesta, dok su pozicije temeljem naloga zadržali SDP-ovi kadrovi.

O odgovornosti

Pitam ministra Orepića - može li nalog za obavljanje poslova drugog radnog mjesta zamijeniti predloženo rješenje o rasporedu i premještanju, kao i rješenje o imenovanju policijskih službenika? Ako može, kako i po kojim uvjetima? Za koliko je ukupno djelatnika izdano naloga, na koji rok i koji je ukupni iznos razlike koju bi ti djelatnici primili po rješenju o rasporedu u odnosu na plaću koju su primali i primaju po nalogu? Tko će odgovarati za tu isplatu iz proračuna? Koliko je rukovodećih radnih mjesta popunjeno u MUP-u, a da se uopće nisu proveli interni natječaji? U koliko je slučajeva Odbor za državnu službu poništio rješenje o izboru i vratio predmet na ponovni postupak, a Ministarstvo nije provelo taj postupak, nego je samo donijelo rješenje o imenovanju? Je li točno da na rukovodećim radnim mjestima u policijskim upravama i postajama, i to više od tri godine, rade službenici bez potrebnog rješenja o imenovanju, prerasporedu i rješenju o plaći? Je li u vezi sa spomenutim nastupila financijska šteta za ministarstvo i koliko ona iznosi za sve četiri godine? Ako se sve ovo potvrdi, hoće li ministar poduzeti ili je već poduzeo mjere za utvrđivanje odgovornosti? Mi to za sada ne znamo. To je eklatantno kršenje zakona bivšeg ministra Ostojića, a oko čega novi ministar Orepić ništa ne poduzima.

O Orepićevim smjernicama

Bilo je za očekivati da će ministar okupiti ljude iz vladajuće većine koji su stručni i koji poznaju sustav te s njima napraviti prijedlog za rješenja problema. Umjesto da se pozabavi time, na što što on troši vrijeme? Na nekakav kvaziprojekt o kojem partneri iz vladajuće većine saznaju iz medija. Jesu li ove smjernice kvalitetan početak za ozbiljne reforme MUP-a? U tekstu koji je prije nekoliko dana objavljen na stranicama MUP-a govori se o nekoj vanjskoj regionalizaciji policije, koja ne može ići bez dogovora u Vladi RH jer je to dio cjelokupne reforme javne uprave. Ako gledamo ove Orepićeve smjernice, čini se da je to samo dobro srednjoškolsko štivo.

O nepovlačenju europskog novca

To je katastrofa. Do 23. srpnja 2016. zatvara se projekt Schengen Facility. Dakle, radi se o vrijednosti 120 milijuna eura. Od toga bi MUP trebao iskoristi 100 milijuna za jačanje kapaciteta granične policije. Prema mojim spoznajama, do 80 milijuna eura bit će iskorišteno, a 20 milijuna vjerojatno ne. Pao je jedan vrlo značajan tender, to je projekt zaštite zelene granice, dakle, opremanje sigurnosnim sustavima granice prema Srbiji, što nam je jako važno u ovim okolnostima ugroze i imigrantske krize. Projekt je namijenjen zaštiti vanjske granice, tj. schengenske granice prema zemljama koje nisu u zoni Schengena. Osim toga, od 2015. do 2020. došao je na korištenje Fond za unutarnju sigurnost. To je vrijednost od 35 milijuna eura, što bi trebalo iskoristiti za graničnu policiju. Ugovori su potpisani prije dvije, tri godine i bilo je dovoljno vremena za pripremu projektne dokumentacije. U 2015. godini moglo se iskoristiti 8 milijuna eura, u 2016. godini 7 milijuna, a do kraja 2016. čak 15 milijuna, no do sada nije iskorišten niti jedan euro. A da situacija bude još lošija, od tih 8 milijuna eura, 3,5 milijuna moglo se iskoristiti za operativne troškove. Moglo se platiti gorivo, edukacija službenika i slično. Čija je odgovornost što se to nije iskoristilo? Sadašnji ministar o tome ne govori ništa. Ili ne želi znati za to ili ne zna rješavati prave probleme. Umjesto toga ide u neke projekte s ovim smjernicama o ustroju MUP-a na pet policijskih uprava iz kojih se ne vide nikakvi konkretni podaci