Dosadašnji predsjednik RH nije želio ni najmanji sukob s Milanovićem kako bi osigurao njegovu potporu na izborima. Time je svoje osobne interese stavio ispred interesa nezaposlenih i siromašnih te pokazao ne samo sebičnost, nego i socijalnu neosjetljivost! * Nakon prvoga hrvatskog predsjednika dr. Tuđmana, dobit ćemo prvu hrvatsku predsjednicu! * Ova je vlast na čelu s Josipovićem i Milanovićem gurala ideološke teme na naslovnice samo kako se ne bi pisalo o gospodarskoj krizi i kontinuiranom padu BDP-a! * Kakve god bile „ankete“, naša koalicija u ovom trenutku ima oko 42 posto - s tendencijom rasta! * Nećemo pristati na ukidanje županija! * Najprije ćemo pokrenuti projekte za koje je moguće dobiti najmanje 85 posto iz EU fondova! * Hrvatskoj, prije svega, treba stručna vlada! * Spreman sam preuzeti dužnost premijera! - istaknuo je predsjednik HDZ-a Tomislav Karamarko u opširnom intervjuu u današnjem Glasu Istre, koji su objavili i Novi list i Zadarski list. Razgovor, zajedno su uvodom novinara Ranka Borovečkog i Dubravka Grakalića, prenosimo u cijelosti:
HDZ je siguran da će Hrvatska uskoro dobiti prvu predsjednicu Republike. Klauzura HDZ-a, održana proteklog vikenda u Umagu, poslužila je da se još jednom takva poruka pošalje u javnost, ali nije se propustila ni prigoda da se u cilju priprema za parlamentarne izbore ponovno oštro napadne i Milanovićeva vlada. Predsjednik HDZ-a Tomislav Karamarko bez ograda je poručio da će se ova vlada pamtiti po uništavanju Hrvatske, a predsjednika Republike Ivu Josipovića optužio je da im u tome svesrdno pomaže. Boravak Tomislava Karamarka u Istri iskoristili smo kao povod za ovaj intervju prilikom kojeg je prvi čovjek HDZ-a isticao da često dolazi u Istru - u kojoj ima puno prijatelja.
Ankete i istraživanja govore da HDZ-u raste stranački rejting. S druge strane, pada rejting predsjedničkoj kandidatkinji HDZ-a gospođi Kolindi Grabar-Kitarović. Kako komentirate taj paradoks?
Više sam puta govorio, ankete na način na koji se kod nas provode ne služe da bi se objektivno prikazalo rejtinge i trenutačno raspoloženje birača, nego da bi se na njih zapravo utjecalo. Ankete imaju sistemsku grešku, a anketari je uporno izbjegavaju ispraviti. Kakve god rezultate objavljivali, naša koalicija u ovom trenutku ima oko 42 posto potpore, s tendencijom daljnjeg rasta. A slično je i s rejtinzima predsjedničkih kandidata. Naša kandidatkinja gospođa Kolinda Grabar-Kitarović ima znatno veću potporu nego što to prikazuju ankete - a to dokazuje i nervoza koja je obuzela dosadašnjeg predsjednika. Hrvatska je - nakon prvog hrvatskog predsjednika dr. Tuđmana - zaslužila i dobit će prvu hrvatsku predsjednicu gospođu Grabar-Kitarović.
Kolinda Grabar-Kitarović u svojim nastupima često spominje ovlast Predsjednika Republike za sazivanjem izvanredne sjednice Vlade. Ako ona pobijedi na izborima i postane predsjednica te počne koristiti tu ovlast za vrijeme mandata Milanovićeve vlade, mislite li da bi to moglo dovesti do krize vlasti u državi? Može li to doista natjerati Vladu na neke promjene?
Siguran sam da ništa i nitko ne može izazvati dublju krizu nego što ju je izazvala ova Vlada, koja je svojim neradom i neznanjem dovela državu na sami rub provalije. Neizmjerna je šteta za Hrvatsku to što dosadašnji predsjednik Josipović nije nijednom koristio tu svoju ustavnu ovlast, a još je žalosnije to što se tako ponašao isključivo zbog sebičnih razloga. Nije želio ni najmanji sukob s Milanovićem, jedino kako bi osigurao njegovu potporu na izborima. Time je svoje osobne interese stavio ispred interesa nezaposlenih i siromašnih te pokazao ne samo sebičnost, nego i socijalnu neosjetljivost. Zato kada čujem njegov slogan 'To je pravi put', prvo mi pada na pamet, a siguran sam i velikoj većini naših birača: Da - to je put u siromaštvo, bijedu, bankrot i propast! Tamo bi nas, kao i do sada, vodio dosadašnji predsjednik. Zato je pobjeda gospođe Grabar-Kitarović zaista nužnost. Njezina pobjeda označit će početak novog razdoblja suvremene hrvatske povijesti: nakon stvaranja, obrane i oslobađanja Hrvatske, ulaska u NATO i EU, predstoji nam borba za ekonomski napredak, zapošljavanje te iskorjenjivanje siromaštva i bijede. To je za mene i moje stranačke kolege prioritet, na taj se način iskazuje domoljublje u 21. stoljeću. Osobno me raduje njezina najava da će koristiti svoje ustavne ovlasti u interesu boljitka države i zaštite onih koje je ova kriza najviše pogodila - nezaposlenih i siromašnih. Hoće li to natjerati Milanovićevu vladu na neke pozitivne promjene, teško mi je prognozirati, pitanje je da li njih uopće išta više može potaknuti u dobrom smjeru. Ali, siguran sam, a to možete biti i vi, kao i vaši cijenjeni čitatelji, da će gospođa Grabar-Kitarović napraviti ono što je obećala.
Najavljujete ekonomski program, ali opet neprekidno govorite o lustraciji, povijesnim temama i dr. Franji Tuđmanu. Nedavno ste govorili, komentirajući prosvjed branitelja, i o Jugoslavenima. Gdje vidite Jugoslavene danas u Hrvatskoj i zašto smatrate da je lustracija važna nakon 25 godina demokracije?
To nije točno! Ja osobno, kao i svi članovi HDZ-a, bavimo se ekonomijom i teškom gospodarskom krizom koju proživljavamo zahvaljujući neradu i nesposobnosti ove vlade. A ova je vlast na čelu s Josipovićem i Milanovićem gurala ideološke teme na naslovnice samo kako se ne bi pisalo o gospodarskoj krizi, o kontinuiranom padu BDP-a u evo već dvanaesti kvartal, o nezaposlenima i siromašnima... Kada su potrošili ideološke teme, nastavili su s Lex Perković u kombinaciji s protuzakonitim postavljanjem dvojezičnih ploča u Vukovaru. Zar smo to trebali odšutjeti? Sjećate li se koliku je to štetu nanijelo našoj državi?
Na koncu, kako bi prikrili teško gospodarsko stanje i svoju odgovornost za nju, Josipović i Milanović su počeli lamentirati o izbornom zakonu kao najvažnijoj i najprečoj stvari u državi. Dosadašnji je predsjednik čak otišao toliko daleko da je tvrdio kako su građani radikalno nezadovoljni izbornim zakonom - a ja tvrdim da to nije istina, da su rezultati tih anketa netočni i da su naši građani nezadovoljni teškom gospodarskom situacijom, visokom nezaposlenošću, siromaštvom i bijedom. Kada govorim o Jugoslavenima, onda govorim o mentalitetu, a složit ćete se da je realsocijalizam dokinuo dvije središnje civilizacijske vrednote: demokraciju i tržište. Pogledajte kako se ponašaju istaknuti članovi sadašnje vlasti! Pa i ovaj dio naše domovine, Istra, također je bila izložena različitim nedemokratskim nasrtajima. Svojim nedemokratskim i netržišnim ponašanjem dodatno uništavaju poduzetnički duh, a sve to generira nezaposlenost! Moramo se osloboditi tog mentaliteta, neće nitko progoniti ili tjerati ljude na ulicu, ali činjenica je da su one države komunističkog bloka koje su nakon dolaska demokracije provele lustraciju gospodarski znatno uspješnije od onih koje to nisu. I još nešto, u tim zemljama je znatno niža stopa korupcije. A to je društvo kojem svi mi težimo. A što se tiče prvog hrvatskog predsjednika dr. Tuđmana, pa zar se ne sjećate takozvane detuđmanizacije? Pogledajte gdje nas je to sve skupa dovelo, pogledajte gdje su oni koju su to provodili! Kakav bih ja bio predsjednik HDZ-a kada bih se ustručavao u svakoj prigodi spomenuti osnivača stranke kojoj sam na čelu, koji je uz to i utemeljitelj modeme hrvatske države. Bio je na čelu države u najsudbonosnijim trenucima osamostaljenja, obrane, oslobađanja, a još 1989. je zacrtao smjernice njenog ulaska u euroatlanske integracije.
Na koji način bi HDZ danas, da je na vlasti, pokrenuo ekonomiju? Za sada samo kritizirate Vladu, da li konkretne prijedloge ekonomskih mjera čuvate za izbore?
Opet niste u pravu. Netočno je da samo kritiziramo Vladu - osim kada to činimo zbog neefikasnosti u povlačenju sredstava iz EU fondova, a i onda ih pokušavamo potaknuti da nešto naprave po tom pitanju. Zar nije žalosno da skoro ništa nisu povukli? Da su pripremili projekte i započeli njihovu realizaciju nakon ulaska u EU, mogli smo imati rast BDP-a od 1,5 do 2 posto i na desetke tisuća novozaposlenih. A ovako već dvanaesti kvartal bilježimo pad, što je apsolutni rekord u EU. Još veći je problem porast broja nezaposlenih, koji se prikriva administrativnim putem, ali ne mogu prikriti da je od kada su na vlasti izgubljeno 80 tisuća radnih mjesta. Mi smo već objavili osnovne konture našeg cjelovitog Programa gospodarskog oporavka, koji sada dorađujemo sa stručnjacima iz minhenskog IFO instituta. Glavni cilj našeg programa je zapošljavanje! Stručnjaci iz IFO-a savjetnici su bavarske vlade, savezne pokrajine koja je gospodarski najsnažnija u Njemačkoj. Kod njih je nezaposlenost oko 2,5 posto. Osim toga, IFO je sudjelovao i u prilagodbi i uključivanju gospodarstva bivšeg DDR-a u tržište tadašnje Zapadne Njemačke. A složit ćete se da je i hrvatskom gospodarstvu potrebna prilagodba tržištu EU, s tim da je - moram priznati - u Istri, uz još možda dvije županije, to najmanji problem.
Problem je pad ukupne gospodarske aktivnosti u državi, što osjećaju na svom standardu svi stanovnici Hrvatske, pa tako i u Istri. Zbog loše poduzetničke klime nema investicija. Ova vlast u svom neznanju reže stavke koje bi trebale generirati rast i razvoj. Pa pogledajte, oni i ne razmišljaju o završetku Istarskog ipsilona, koji je infrastrukturno prevažan za razvoj i rast ukupnog hrvatskog turizma. Ili njihovo otezanje završetka bolnice u Puli. To su vrijedni projekti, treba ih odmah staviti na stol, Vlada i županijska vlast moraju usko surađivati. Treba vidjeti koliko se za njih može dobiti novca iz EU fondova i pokrenuti ih. Hrvatska demokratska zajednica će uskoro predstaviti svoj cjeloviti Program gospodarskog oporavka čiji je glavni cilj zapošljavanje, rast i razvoj. Siguran sam da će biti prepoznat i u Istri.
Spominjete vaš katalog s više od pedeset projekata. Koji su od njih zanimljivi za Istru?
Taj katalog razvojno-investicijskih projekata važan je dio našega cjelovitog Programa gospodarskog oporavka i za njega su formirani provedbeni timovi. Na početku, pokrenut ćemo one projekte za čije je financiranje moguće dobiti najmanje 85 posto iz fondova EU. Treba napomenuti da je predsjednik EK g. Juncker najavio provedbu investicijskog plana i ulaganje 300 milijardi eura u razvojne projekte država članica s ciljem poticanja jačeg rasta EU. Hrvatska jednostavno mora uskočiti u ovaj plan sa svojim pripremljenim projektima, zato smo ih mi već pripremili. Realizacijom spomenutih projekata i u privatnom i u javnom sektoru te visokom razinom korištenja EU fondova moramo zaustavit ovaj kontinuirani, rekordni pad gospodarske aktivnosti. Što se tiče Istre, riječ je o nizinskoj pruzi, ali ne samo o dionici Rijeka-Zagreb, već i Pula-Rijeka-Zagreb. I meni je pomalo neugodno da Istra 24 godine nakon osamostaljenja nema željeznički priključak s Hrvatskom, nego je povezana preko Slovenije. Ne trebam vam govoriti što će to značiti za razvoj pulskog i istarskog gospodarstva, luke, brodogradilišta... Zatim, tu je izgradnja druge cijevi tunela kroz Učku, ni to se ne može više odgađati. A također u Istri može biti interesantan i projekt navodnjavanja poljoprivrednog zemljišta. To je naš ogroman potencijal, jer proizvodnja zdrave hrane u budućnosti na deset hektara navodnjenog zemljišta sigurno otvara 12 radnih mjesta. U Istri ima dovoljno državnog zemljišta, treba ga dati općinama i gradovima na upravljanje, uz uvjet da ga iznajme onima koji će najviše investirati, proizvoditi, izvoziti i zapošljavati ljudi. Uistinu je nevjerojatno da pokraj ovoliko plodne zemlje, pogodne za navodnjavanje, mi uvozimo milijarde kuna poljoprivrednih proizvoda. To moramo zaustaviti. Tamo gdje je HDZ na vlasti, kao što je to na primjer u Vukovarsko-srijemskoj županiji, već je potpisan ugovor s izraelskim TAHAL-om za izradu pilot projekta navodnjavanja i odvodnje. Ako postoji interes, a ja mislim da bi s obzirom na velike površine pogodnog zemljišta za navodnjavanje u Istri tako trebalo biti, pozivam vašeg župana da se javi - možemo pomoći da se i u Istri pokrene sličan projekt.
Pokrenuta je istraga protiv Đure Gavrilovića zbog sumnje da je ratni profiter koji je zloporabio položaj i ovlasti. Ima li HDZ sada snage i volje da se obračuna s grijesima privatizacije s početka 90-ih?
HDZ je za razliku od SDP-a i ostalih stranaka Kukuriku koalicije prošao svoju katarzu. Bilo bi dobro da i oni pročiste svoje redove, ne samo zbog njih, nego i zbog same države. Često na stranačkim skupovima ponavljam: korupcija i nepoštenje - van iz HDZ-a, a marljivost, poštenje i domoljublje - dobrodošli u HDZ. Najveći sam aplauz dobio kada sam na jednom velikom HDZ-ovom skupu rekao da nitko ne smije koristiti svoju stranačku pripadnost kako bi se okoristio, oni koji su se tako ponašali već su otišli, a ako se netko slučajno pritajio - bolje mu je da sam čim prije ode jer ionako ćemo ga izbaciti! Što se tiče vašeg pitanja, kucate na otvorena vrata. Možda ne znate, ali ja sam još 1994. kao načelnik Policijske uprave zagrebačke pokrenuo istragu zbog kaznenih dijela počinjenih tijekom privatizacije. Zbog toga sam pao u nemilost nekih stranačkih čelnika, ali nisam odustao. Također, kao ministar unutarnjih poslova pokrenuo sam istrage zbog korupcije, i to bez obzira na stranačku pripadnost osumnjičenika. Dakle, sadašnje vodstvo HDZ-a nema nikakvog kompleksa, za nas je kriminal naprosto kriminal i tako se odnosimo prema njemu, bez obzira o kome se radilo.
Ovih je dana USKOK u aferi Remorker objavio rješenje o provođenju i proširenju istrage i protiv Božidara Kalmete, jednog od najutjecajnijih HDZ-ovih ministara u prošloj vladi. Može li HDZ-u na parlamentarnim izborima naškoditi moguće Kalmetino uhićenje?
Moram otvoreno reći da je današnja nesposobna vlast spremna na sve kako bi osvojila još jedan mandat. U nedostatku znanja, strategije i vizije, aktivnosti ove vlade svode se na politički marketing, PR i spinove, ali na žalost u zadnje vrijeme zloupotrebljavaju represivni aparat protiv svih onih koje smatraju ozbiljnim političkim suparnicima. Približavaju se izbori, pa u tom svjetlu gledam i na proširenje istrage protiv Kalmete. U zadnjih godinu dana od kada se taj iskaz pojavio u medijima, ništa se nije promijenilo - osim Glavnog državnog odvjetnika. I ovom prilikom želim ponoviti i poručiti djelatnicima državnih tijela na koje se vrše pritisci da su dužni odbiti svaki protuzakoniti nalog, u protivnom i sami će, kad-tad, odgovarati zbog kršenja zakona.
Kakvo je vaše stajalište o Istri kao posebnoj regiji te o pojmu Istrijana kao odrednici regionalnog identiteta? Kako komentirate prijedlog IDS-a da se u sklopu izmjena izbornog zakonodavstva uvede i dvostruki glas za pripadnike nacionalnih manjina - na što je vaš prethodnik Ivo Sanader već jednom pristao?
Kao što akceptiram i poštujem sve posebnosti unutar našeg nacionalnog korpusa, kao što su Dalmacija, Slavonija, Lika, Hrvatsko zagorje, Međimurje i sve ostale posebnosti zavičajnog i regionalnog identiteta, tako poštujem i posebnosti jednog od najljepših dijelova naše domovine - Istre. Kao što ne mogu i ne želim zanemariti činjenicu što sam ponosan da sam rođenjem Dalmatinac, tako i poštujem taj zavičajni osjećaj svih naših sunarodnjaka i sugrađana. Što se tiče prava nacionalnih manjina, poštivat ćemo sva stečena prava i standarde EU.
Konkretno, kada je riječ o uvođenju dvostrukog glasa?
Znači da smatramo da je postojeće stanje prihvatljivo i da ne postoje potrebe za izmjenama. Što se tiče postojećeg izbornog zakona, držim da je u odnosu na nacionalne manjine korektan. Razgovarao sam sa svojim prijateljima koji dolaze iz kruga pripadnika nacionalnih manjina te i oni dijele takvo mišljenje.
HDZ je ušao u niz koalicijskih sporazuma s malim strankama za predstojeće parlamentarne izbore. Osim HSS-a, mali partneri koje imate imaju i iznimno skromne rejtinge, ali unatoč toga čuju se najave da će imati svoje ministre. Kakvu Vladu, pobijedite li na izborima, planirate - političku ili stručnu? Kakve ambicije imate osobno, namjeravate li postati premijer ili predsjednik Hrvatskog sabora?
Stručna vlada prije svega, to je moj odgovor, tu nema sumnje. Dakako da bismo bili sretni kada bismo takve stručnjake ponajprije našli u redovima HDZ-a, ali to nije presudno, presudna će biti stručnost budućih članova Vlade, neovisno od kuda dolaze i pripadaju li nekoj stranci. I s našim koalicijskim partnerima dogovoreno je da se raspodjela dužnosti neće raditi po političkom ključu, nego po znanju i sposobnosti pojedinaca koji će biti kandidati za određene dužnosti. Kriteriji koji su dogovoreni su ponajprije stručnost, marljivost, poštenje i domoljublje. Kao odgovorni političari kojima je stalo do budućnosti Hrvatske, s time su suglasni i naši koalicijski partneri. Od toga nećemo odustati! Samo tako ćemo moći brzo provesti potrebne reforme i izvući se s ruba ponora, gdje nas je dovela ova nesposobna vlada. Kada je o meni osobno riječ, bez obzira na sve zlonamjerne špekulacije, kada sam se kandidirao za predsjednika HDZ-a bilo mi je jasno da u ovom parlamentarnom političkom sustavu, nakon pobjede na izborima, moram biti spreman preuzeti dužnost premijera. Iako sam već ranije vodio velike sustave, na to se zajedno sa svojim suradnicima pripremam već duže od dvije godine. Okupljam stručnjake, pripremamo cjeloviti Program gospodarskog oporavka, a pripremili smo i katalog s više od pedeset razvojno-investicijskih projekata, od kojih su neki jako interesantni i za Istru.
Nedavno ste izjavili na niste za podjelu Hrvatske na regije te da će vlada HDZ-a ostaviti županijski ustroj. Znači li to da HDZ nije za decentralizaciju zemlje te podjelu fiskalne odgovornosti s lokalnom i regionalnom samoupravom?
Ono što sigurno nećemo raditi poput ove vlasti, nećemo decentralizirati obaveze i troškove, a centralizirati prihode. Kao što sam već rekao, nikad nećemo pristati na ukidanje županija i formiranje nekih fantomskih regija. Županije imaju svoje financijsko, političko, ali i povijesno utemeljenje. Županije treba potaknuti da budu efikasnije, brže, učinkovitije i racionalnije, čime najavljujem naš veliki projekt - digitalizaciju državne uprave i to po uzoru na Finsku. Postupnom decentralizacijom županijama treba prepustiti sve ovlasti koje su moguće, pogotovo one koje utječu na lokalni gospodarski razvoj, što će na kraju potaknuti gospodarski rast na razini cijele države. A decentralizaciju obaveza mora pratiti i decentralizacija prihoda. Ali nisu problem županije i njihov broj, koliko gradovi i općine. O njima ćemo raspravljati na temelju jasnih kriterija, a ne na temelju paušalnih ocjena, prvenstveno ćemo voditi računa o ekonomskim parametrima. Opstat će one jedinice lokalne samouprave koje su financijski samoodržive. Treba pripremiti analize, projekcije i jasne kriterije kojima se može mjeriti uspješnost jedinica i biti podloga bilo kakvim odlukama.