Akademska zajednica „Ante Starčević“ GO HDZ-a

PANEL "PROMET KAO POKRETAČ GOSPODARSKO-SOCIJALNOG RAZVOJA REPUBLIKE HRVATSKE"

U organizaciji Akademske zajednice „Ante Starčević“ GO HDZ-a u utorak 26. svibnja 2015. održan je panel u Europskom domu. U prepunoj dvorani Strassbourg Europskoga doma članovi Akademske zajednice, gosti i uzvanici pokazali su iznimno zanimanje, kako za prvi dio panela koji je uključio prezentacije s predavanjima uglednih profesora Prometnoga fakulteta u Zagrebu, tako i za vrlo polemičnu i ozbiljnu diskusiju, kao drugi dio panela o prometu.

Uvodno se nazočnima obratila predsjednica Akademske zajednice, dr. sc. Dubravka Brezak – Stamać,  najavila temu panela te predstavila predavače. Ovaj je panel zaokružio zanimanje za temu gospodarstva  RH. Podsjetimo, u travnju 2015.  je bio održan panel posvećen energentima, istraživanju nafte u Jadranu, obnovljivim izvorima energije, a sve u svrhu sagledavanja gospodarskog  razvoja Republike Hrvatske.

Predsjednik GO HDZ-a Andrija Mikulić, pozdravio je nazočne te u svome uvodnom obraćanju naglasio da je današnji panel zanimljiv s pozicije kako struka tj. sveučilišni profesori kao stručnjaci i znanstvenici analiziraju postojeće stanje. Naglasio je da će HDZ  implementirati sva rješenja struke, a koja su u interesu građana Zagreba odnosno na korist svih građana RH.

Uvodnim izlaganjem predsjednika Nacionalnog odbora za pomorstvo, promet i veze, gospodina Olega Butkovića, dipl. ing. pomorskog prometa,  „Strateške smjernice razvoja prometnog sustava u RH“, otvoren je panel s predavanjima uglednih stručnjaka. Gradonačelnik Grada Novi Vinodolski i predsjednik imenovanog Odbora naglasio je: HDZ je bio protiv monetizacije autocesta, ali je i protiv Vladina „plana B“ o prodaji tvrtki koje se bave održavanjem autocesta i naplatom cestarina.  Smatra da treba raditi na povećanju prometa i ujedno smanjivanju troškova kako bi se postojeća zaduženja mogla otplatiti. Hrvatska treba ulagati u željezničku infrastrukturu, u luke kao strateške točke razvoja gospodarstva gradova, kako na Jadranu (Rijeka), tako i na Dunavu (Vukovar). Izlaganje je završio konstatacijom da se autoceste moraju dovršiti, prometno povezati hrvatske krajeve, posebice otoke.

Drugo izlaganje s prezentacijom održao je dr. sc. Marko Šoštarić, viši asistent na Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu. Doktor tehničkih znanosti, polje tehnologija prometa i transport, grana cestovni i željeznički promet, predavač je na Fakultetu te autor znanstvenih radova na području upravljanja prometnim sustavima u urbanim sredinama. Intrigantan naslov „Monetizacija autocesta“ privukao je veliku pozornost slušatelja. Kasnija pitanja u panelu bila su upućena dr. sc. Šoštariću s ciljem da obrazloži pojedine stavove iznesene tijekom prezentacije.  Evo pojedinih naglasaka struke, izdvojeno iz izlaganja.

Glavni naglasak  stavljen je na ulogu autocesta u cjelokupnom prometnom sustavu Republike Hrvatske. Prezentirano je postojeće stanje autocesta koje nije optimalno. Kao osnovni problem naglašen je pogrešni položaj autocesta u prostoru te vrlo mali broj čvorišta koja povezuju naselja na autocestu. Trasiranjem autocesta daleko od gradova autoceste imaju osnovnu funkciju za zadovoljavanje potreba dalekih putovanja, kojih im je vrlo malo,  a nemaju gotovo nikakvu funkciju za zadovoljavanje potreba za kratkim svakodnevnim putovanjima. Kao drugi problem naglašen je problem skupih cestarina za vozače koji bi svakodnevno koristili autocestu.

Kao rješenje za poboljšanje postojećeg stanja autocesta predložen je koncept promjene sustava naplete cestarina. Predlaže uvođenje posrednog sustava naplete vinjetama u prvoj fazi, te uvođenje sustava naplete satelitskim pozicioniranjem u skladu s dugoročnim smjernicama Europske unije u drugoj fazi. Uvođenje posrednog sustava naplate, smatra dr. sc. Šoštarić,  dalo bi pozitivne učinke koji bi značajno unaprijedili prometni sustav te potaknuli intenzivni gospodarski razvitak Republike Hrvatske. Kao zaključak izlaganja navedeno je da monetizacija  nije nužna ukoliko bi se sustav autoceste uredio na predloženi način, ili ukoliko dođe do monetizacije moguće je postići znatno veći iznos ponude.

Treće izlaganje s prezentacijom održao je prof. dr. sc. Tomislav Josip Mlinarić, izvanredni prof. i prodekan za znanost i vanjsku suradnju Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu; izvanredni prof. Sveučilišta u Mariboru na  Građevinskom fakultetu. Izlaganje je naslovljeno „Potencijal željezničkog sektora u funkciji razvoja gospodarstva Republike Hrvatske, 'studija slučaja' hub Zagreb“. T. J. Mlinarić kao stručnjak, suradnik i voditelj projekata u željezničkom sektoru istaknuo je da je neophodno zaustaviti negativne trendove u željezničkom prometu. Apelira na važnost postizanja konsenzusa politike i struke kada je u pitanju  gospodarsko-socijalni razvoj RH. Posebno je zabrinjavajući  negativni trend prijevoza putnika i roba u željezničko prometu.  Analizirana je nefunkcionalna i zastarjela infrastruktura u željezničkom pometu, te osnaživanje investicijskih projekata mimo sredstava iz državnog proračuna, računajući na bespovratna sredstva fondova EU.

Drugi dio panela bila je diskusija. U panelu su sudjelovali pored imenovanih predavača dr. sc. Mladen Nikšić, docent na Fakultetu prometnih znanosti, predstojnik Zavoda za željeznički promet i dr. sc. Marko Periša, Zavod za informacijsko-komunikacijski promet, FPZ, te predsjednik Povjerenstva za promet, prometnu infrastrukturu GO HDZ-a Grada Zagreba.

Zainteresirani mogu pratiti cijelu panel diskusiju preko poveznice.